
Navštíveno 7579x


01.10.2008, 17:19 |
Komba | Upraveno: 2008-10-01 17:19:39
Čus....je možný si někde nechat zbrousit vačku,aby byla ostřejší na Peugeota 205 grd? Jestli to teda bude k něčemu a nebudu muset nic seřizovat nebo k tomu dokupovat nějaký ventily atd....zase dík za odpovědi
Podle mě to teda k ničemu nebude.. sral bych na to
Jezdíš s tím denně? Nemá to význam. Pokud chceš větší výkon a auto máš na hraní či závody, tak to smysl má. Dobrých brusičů tady v Čechách taky pár je, namátkou třeba Krejbych. Vačka se potom musí tepelně upravit a poté se většinou rovná. To jestli musíš mít jiné ventilové pružiny Tě řekne dle výsledného zdvihu a časování a samozřejmě vačka bez pořádně upravené hlavy, sání a výfuku nemá smysl.
Teď jsem se ale všimnul, že to je nafta, tak tam to u tohodle motoru význam fakt nemá.

01.10.2008, 18:59 |
Honza2.016v | Upraveno: 2008-10-01 19:01:26
u NA nafty asi ne (i když viděj jsem vačku i v tý -ale to byla komplet udělaná -kluk se na tom vybláznil -moc peněz pro málo srandy..) na TD už lepší smysl má (na netu je nějaká studie z CVUT, kdy dali 272/272 vačku do TD, krom emisí se nezhoršilo nic, výkon stoupnul celkem dost)
Jinak když od "brusiče" nedostaneš vůle , nějaký doporučený časování (aspon aby se bylo případně čeho chytit), jak na tom musíš bejt s pružinama -případně aspoń časování s 0 vůlí a maximální zdvih tak rychle pryč...a už vůbec, je li vačka navařovaná ( potom s emusí hodně rovnat a někdy se to stejně úplně nepovede a tím pádem se může vydírat uložení VH),o kolik případně zmenšil základní kružnici, aby jsi věděl o kolik máš zvednout zdvihátka (jinak yb jsi třeba místo 4mm vymezovací podložky potřeboval 8mm)
Jinak je to jen na tobě a tvejch penězích -dávat avčku, do motoru v autě jehož cena je dnes na úrovni kvalitní vačkové hřídele (nová broušená z plnýho matroše kolem 10tkč..)

01.10.2008, 20:04 |
Komba No tak teda masakr :D....mě to fakt jenom napadlo,když to tak čtu je to zřejmě dosti složité....
Dobrá,jsem přeci jenom začáteční mekanik od Opla :) ale peugeot navždy.A aspoň jsem zase skušenější.
Mějte se zdar
u nafty :)))
jako ostatní :)
[ Link ] pro toho kdo má zájem si počíst
nejsem si jistý, jak moc brusič zajíždí při broušení do "masa", ale s broušením vačky to zase tak jednoduché není. Trocha techniky nikdy neuškodí, takže;
Vačka msí mít vlastnosti
za A. tvrdost. Kvůli odolosti proti vahadlům, zdvihátkám, prostě proti čemukoli. Čím vrdší, tm lepší.
za B. pevnost, chcete-li houževnatost. Kvůli pevnosti v ohybu, krutu atd atd.
Samozřejmě, že čím tvrdší, tím méně pevnější materiál je. Tvrdost jako taková se získává kalením. Tím se ale ztrácí pevnost, což není žádoucí. Řeší se to cementovním. Vezme se ocel (pokud se bavíme o vačce z oceli) která je nezakalitelná, tj má maximlní množství uhlíku tuším čtvrt procenta, odlije/vyková se hrubý tvar vačky, a její povrch se "bombarduje" uhlíkem aby se zvedl jeho poměr. Je to tenká vrstvička v řádech milimetru. Potom se to zakalí, ztvrdne povrch, ale maso zůstane pevné. Pak se brousí tvar.
Toto je jen velmi obecný postup tepelného a chemického zpracování.
Co z toho vyplývá; Pokud změníš výrazně geometrii vačky, tak se může stát, že se probrousíš do měkkého.
Jak říkaj kluci, levnější a méně rizikové je koupit celou ostrou novou vačici, když už to musí být.
Opravte mě, jestli se pletu, ale pokud vemu sériovou vačku a "Obrousim" tak je to k ničemu, protože neprodloužim dobu po kterou je ventyl otevřenej, ani nezvětšim zdvih vačky, takže z toho mi vyplívá, že brousit sériovou je k ničemu a je lepší koupit rovnou upravenou.....

05.10.2008, 21:27 |
Tuner#2 | Upraveno: 2008-10-05 21:29:27
martin924: Mám vačku broušenou ze série a má o 1mm větší zdvih a samozřejmě větší úhel otevření a jiné časování. Je to tím, že se opracuje vačka z druhé strany palce. A to že má v důsledku toho jakoby menší průměr se dožene na zdvihátkách.
Tuner2 - díky za vysvětlení - radši sem se zeptal, když to neznám...
jazzman:
nechci dělat chytrolina ale dělam taviče na strojirnach a něco o tavbach vim...to čemu ty řikač "vykove" je jednoduše řečeno vyklepe na roštu z piskove formy
-to bombardovani je otryskani aby ziskala hladky tvar!!!ale ne uhlikem nebot uhlik/ neboli uhel v tavbach/ snižuje tvrdost materialu
-pak se teprve opracuje na cidirně kde se opakovanym nahřatim a rychlym chlazenim docili určite tvrdosti....
smysl toho co jsi napsal je stručně pravdivy-jen mi fakt nesedi ten uhlik....
ne že bych tě za to bombardoval ale je to tak....
doufam že mě za to nezabijete:-)
goofy otryskání s tím nemá co dělat. To je jen mechanické čištění. Bombardování jsem napsal aby třeba kuchař měl představu, o čem mluvím. Dobrá je to povrchové sycení uhlíkem a celý ten proces se jmenuje povrchové kalení. Jde o to, že některé druhy ocelí jsou nezakalitelné z důvodu nízkého obsahu uhlíku. Dneska už myslím existuje více druhů povrchového kalení, ale tento je nejklasičtější.
Každý materiál má navíc jinou teplotu kalení a jiný režim zchlazování. Záleží na poměru legovalých prvků, jako je třeba wolfram, cobalt, chrom atd atd. Na to ještě navazuje (ne vždy) popouštění a další procesy. Nechci se do toho pouštět nějak hlouběji, páč to sem asi nepatří. Neživím se tím, ale snad si ze školy a bývalé práce ještě něco pamatuju.
Jinak dělat vačky v pískové formě by mi teda přišlo jako sakra drahá věc v sériové výrobě, ale všecko je možné.
A myslím, že za tohle tě nikdo nezabije ;-)
v poho...ja jen že něco o odlevani vím...a je fakt že vysvětlit je to složity,když člověk nerozumi spoustě pojmu...
doufam že jsem tě nějak nenasral nebot zaměr to nebyl a chytrolina jsem nechtěl dělat jen mi prostě vrtal hlavou ten uhlik..

10.10.2008, 06:35 |
Směty Předpokládám že vačka je cementovaná a když probrousíš cementační vrstvu, po brusu tam zůstává tak do půl milimetru tak seš pěkně v prkně protože ten materiál bude mít tvrdost tak maximálně 30 rokwelů cementovaná vrstva má tvrdost po popouštění tak asi 55 rokwelů, to je jen můj předpoklad ty tvrdosti. Jo po zakalení mívá tak 60-65. Takže si to přeber, já bych koupil new už hotovou.
Nevim čemu se nahoře divíte, já bych taky chtěl jinou vačku na naftu. Je sice fakt, že dát si vačku na starej NA diesel je trochu úchylný házení perel svinm, ale proč ne. Já bych bral taky na TDI vačku, která by mela lepsi casovani, ale nevim, kde k tomu prijit. A kdyz sem se ptal na prebrus, tak mi rikali, ze to znova necementujou a nevim, jestli by se to dalo nejak udelat, aby se nezmenila kvalita, protoze tomu moc nerozumim

13.10.2008, 18:03 |
R.I.S No jen se vetřu do debaty protože teď se chystá uprava druhýho motoru který pujde v lete do auta ( motor mazda 1.8 SOHC mrkacka) a chtěl sem řešit vačku taky, ale originál sem prostě nenašel ikdyž hledám jak vzteklej. Tak by me zajimalo jestli je realne pouzit seriovou a nechat prebrousit. A kdyz uz sem se tak vetrel nechaval ste si nekdo lestit sani a kanalky v hlave, zajima me kdo za kolik a jaka byla spokojenost. Sorry ze sem se tak vetrel :)

13.10.2008, 18:29 |
Tuner#2 | Upraveno: 2008-10-13 18:31:03
S Mazdou neposloužím, ale leštění kanálů je blbost. Kanály musí mít určitou hrubost, aby se laicky směs výřila. Takže zvětšit, spasovat se sáním hlavu, ale hrubost zachovat, neleštit do lesku.
za dobře udělanou hlavu (spalovák,sedla, kanály,ventily...) počítej kolem 12000,-..přebrus vaček na 8v motor kolem 5, 16v 10..výroba VH z nového výkovku, či kulatiny kolem 8, na 16v 16 a více...
jako nez bura z aprebrus, radeji bych za 8 vacku uplne novou, ale kde, budou to schopny navrhnout?
Zkus kontaktovat pána co píšu v prvním příspěvku.
to jedine, ze bych zarval z okna, jestli se ozve.-)
Praha Bohnice, před to číslo musíš dát ještě 2jku, má tam starý čísla.

16.10.2008, 20:51 |
Scream | Upraveno: 2008-10-16 20:54:24
ma tam mobil, zitra ho zkusim
ale mezi nama, moc se mi to nezda. Protoze jestlize prebrus stojí bůra(což si myslim, je poměrně dost) tak se mi vedle toho zná osmička za komplet 8V vačku jako neumerne vic casu a prace /pokud je to aspon tak kvalitni, aby najela aspon 50tis/
Scream: Tak já platil za přebrus 3.000,- s tím, že na výměnu dodáš sériovou vačku aby jsi na to nemusel čekat. Je to přebrus, tepelná úprava a následné rovnání vačky. Navíc na více méně sériové aplikace to stačí, je jasné, že pokud chceš vyhnat zdvih a tvar palce na maximum, tak už se výrobě z polotovaru nevyhneš a tam ta cena spíš na 8tKč začíná.
TOhle bych prave ptreboavl konzultovat. Třeba by stačil prebrus, ale nevim o kolik to muze tak vzit. Je limitovanej tvarem ty vacky. Kdyby byl schopnej navrhnout nejakou vacku s delsim otevrenim ventylu, melo by to bejt lepsi. Se seriovou vačkou mám ted na 1,9 TDi odbrzeno maximum 158kW při 4OOOot. Kdyby tim prebrusem byl posun treba k 165kW při 4500ot, bylo by to taky zajímavy.
Není limitovanej. Tvar palce si "vymodeluje" bez problému jinej a i zvih může být větší, protože ubere na kružnici zezadu, kdy je ventil uzavřený viz. 05.10.2008, 21:27
Samozřejmě podrobnosti o časování a vlastním návrhu nechám raději na odborníkovi. On by Tě měl i říct, zda to vůbec na daný motor a konfiguraci má smysl.
No jednou sem se o to zajimal a rikali mi ze se snad bere max desetina, je to mozny? Sem si prave rikal, jestli je ta desetina tak zasadni
Scream: Já mám vačku, kde sériový zdvih byl tuším 6,0 nebo 6,1 a teď mám 6,5mm, takže to byla mylná informace. Dokonce je varianta ještě ostřejší s větším zdvihem a ta má 6,9mm.
No ale pokud to tak vezme, muselo by se to znova nitridovat ne?
Scream: Jak už jsem psal za trojku byl přebrus, tepelná úprava a vyrovnání vačky. Neptal jsem se co je tepelná úprava, ale vačka nemá lesklé palce jako série, ale takové do šedivo mléčna a lesklá jsou jen ložiska. Jestli to je nitridace, cementování, nebo nějaký druh zakalení či čeho nevím, strojař nejsem. Rovnání se dělá proto, že právě tím teplem se zkroutí.