Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Tuning > Princip roztáčení turba ???

 o Navštíveno 22677x o
o 16.02.2007, 11:06 | MarauderZ28
Pls na TF se dohadujem co pohání turbo - já tvrdím, že kinetická energie spalin roztáčí turbo. Ovšem někteří tvrdí, že vůbec, že turbo roztáčí rozdíl teplot před a za turbem (neznám tepelný stroje, nicméně mi přijde že rozdíl teplot před a za turbem bude vcelku minimální na to aby to vůbec něco mohlo dělat)

každopádně kamkoli se na netu podívám ať už čr nebo cizina všude píšou to co tvrdím já ....

a z jiného zdroje, myslím, že víc k tomu není co dodat neb je naprosto jasný, že turbo pohání kinetická energie pohybujících se spalin co vychází z motoru ...

Kinetická energie (též pohybová energie) je jeden z druhů mechanické energie, kterou má pohybující se těleso.

Velikost kinetické energie závisí na hmotnosti a rychlosti tělesa. Jestliže těleso je těleso v klidu, jeho energie je nulová.

Princip turbodmychadla

Turbodmychadlo je kompresor poháněný výfukovými plyny. Skládá se ze dvou hlavních částí – dmychadlové a turbínové. Dmychadlo stlačuje vzduch vstupující do motoru a výrazně tak zvyšuje jeho objemovou účinnost oproti klasickému nepřeplňovanému motoru. Turbína pohánějící dmychadlo je roztáčena výfukovými plyny vystupujícími z motoru a je umístěna na stejné hřídeli.

Nicméně oni tvrdí, že:

kdyby bylo turbo roztacene kinetickou energii, tak zabira linearne jak kompresor. je pohanene rozdilama teplot pred/za turbinou


o 16.02.2007, 11:07 | MarauderZ28
z jinýho zdroje:

Princip Turbodmychadla

Kompresor a turbína jsou uloženy na společném hřídeli. K turbíně jsou kolmo ke směru její osy přiváděny výfukové plyny, které oběžné kolo turbiny urychlují a předávají jí tak část své kinetické energie.
o 16.02.2007, 11:15 | Reprák
no jasny turbo roztaci spaliny, ktery jdou z motoru, tzn "vitr".. podobne jako to kolecku na prvniho maje :) akurat tohle je krapet teplejsi a mnozstvi vzduchu protlacenyho pres vrtulku zavisi na objemu motoru a otackach, i na samotnym vykonu motoru, pac se pak zvetsuje objem vzduchu nasavanyho i vypoustenyho. Zadnej rozdil teplot, to je kravina
o 16.02.2007, 11:18 | JR
jestli ti to tvrdi nekdo z tuning fora, tak me to ani neprekvapuje :-)))
o 16.02.2007, 11:22 | .mycTD
Mar: myslim si to jako oni. Resp. ten tepelny spad tam zpusobuje to proudeni, takze nakonec je roztacene kinetickou energii plynu. Ale rozdil teplot tam hraje podstatnou roli.
Podle me teda.
o 16.02.2007, 11:26 | MarauderZ28
zajímavý, že ani v jednom odborným článku nic o tom nepíšou, všude píšou, že je poháněna kinetickou energií spalin ....

Variabilní geometrie lopatek VGT

Při nízkých otáčkách motoru je požadován vysoký plnící tlak, takže je nastavitelnými lopatkami zmenšen průřez, kterým proudí výfukové plyny, tlak před lopatkami se zvýší, rychlost plynů se ve zúženém místě také zvýší a to způsobí roztočení turbodmychadla a tedy zvýšení plnícího tlaku na sací straně. Ve vysokých otáčkách motoru, kdy je třeba plnící tlak omezit, je průtočný průřez v místě rozváděcích lopatek maximálně zvětšen, tlak se tedy zmenší a turbodmychadlo se tak točí nižšími otáčkami.
o 16.02.2007, 11:29 | MarauderZ28
s tou teplotou je to dle mě píčovina pokud by platilo že to pohání rozdílný teploty před a za tak pokud bys za turbem ochladil co nejvíc plyny aby to co nejvíc platilo to co tvrděj tak Ti to to turbo bude brzdit, neb chladný plyny se pohybujou pomaleji ...
o 16.02.2007, 11:31 | choze
.mycTD - a jakou myslíš že tam hraje roli rozdíl teplot?! zas takový rozdíl před a za turbem nebude pokud bude v chodu.
podle mě teplo má tendenci stoupat vzůru což je dokázaný, tudíž v tom nevidím smysl.
podle mě když do něčeho strčím předám mu kynetickou energii a on si jí podle setrvačnosti udrží na nějakou dobu, ale tření způsobí zastavení pokud mu není dodávána soustavně energie.
o 16.02.2007, 11:35 | .mycTD
nojo, kdyz v tve odborne clanky berou ze vseho jen cast.
ad 11:26 cti napr tady: [ Link ]
o 16.02.2007, 11:43 | MarauderZ28
sorry, ale já v tom článku cos hodil nečtu nic o tom, že by turbo roztáčely rozdílný teploty, možná sem to přehlídl neb sem to četl v rychlosti
o 16.02.2007, 11:52 | Lukaash
JR :D
o 16.02.2007, 12:06 | .mycTD
choze: kdyz mas na jednom konci trubky teplo a na druhym zimu, tak tam proste bude pruvan.
Mar: rovnice (7)
o 16.02.2007, 12:18 | .mycTD
tady je to popsany myslim docela prijatelne: [ Link ]

... V okamžiku, kdy plyny opustí žhavý spalovací prostor, dostávají se do oblasti sběrného potrubí a turbíny. Tam dochází k jejich prudkému rozpínání a to má za následek roztáčení turbodmychadla. V okamžiku jejich rozpínání se tepelná energie přenáší do okolního prostředí, na pouzdro turbíny.
o 16.02.2007, 12:45 | MarauderZ28
jasně jenže to rozpínání těch splodin (rozdíl tlaku před a za turbem) dodává těm spalinám kinetickou energii která pak působí na lopatky turba a roztáčí je ? je to tak ? pokud ne jaká energie a jak působí na lopatky turba ???
o 16.02.2007, 12:58 | .mycTD
no jasne, vsak jsem to psal uz v 11:22
o 16.02.2007, 13:00 | Reprák
mycTD: tohle co pises se ale deje jen ve spalovacim prostoru. Pred a za turbem zadnej rozdil kompresnich tlaku neni, a aktivator jako svicka taky ne, turbo roztaci pouze kyneticka energie vzduchu (+ splodin), ktera vznika ve spalovacim prostoru spalovanim paliva + ucinkem vzduchu jako horiciho akceleratoru.

blegh
o 16.02.2007, 13:05 | .mycTD
Repro: ve vyfuku plati stejne fyzikalni zakony, jako ve valcich. Svicku a kompresi nepotrebujes, pac ty splodiny jsou zhavy uz pri vstupu do turba.
o 16.02.2007, 13:07 | mrazik
Ja to chapu tak, ze spaliny z vyfuku maji k dispozici v podstate dve energie - tepelnou a kinetickou (jsou horke a pohybuji se). Pohyb plynu roztaci lopatky turba a tepelna ohrejva cele teleso turba.

.mycTD - jaky by musel byt rozdil v teplotach pred a za turbem, aby ten tvuj pruvan roztocil lopatky do takovych otacek, jake dosahuje turbo ? odpovim si sam - strasne velkej
o 16.02.2007, 13:11 | .mycTD
mrazik : vliv kineticke energie plynu, kdyz vyleti z valcu, samozrejme nikdo nezpochybnuje. Ja jen tvrdim, ze ta tepelna zmena taky neni zanedbatelna.
o 16.02.2007, 13:13 | MarauderZ28
jasně, ale ta tepelná změna + změna rozdílů tlaků před a za turbem dodá tomu plynu další kinetickou energii, přeci turbo jako takový není zařízení který díky tomu, že před turbem je teplo a za turbem zima bez pohybu plynu začne vyrábět nějakou další energii ne ?
o 16.02.2007, 13:38 | .mycTD
samozrejme, ze tech vlivu je tam milion, nemuzes proste ukazat prstem a rict - muze za to tohle a tohle naopak ne.
o 16.02.2007, 13:46 | LionVTS | Upraveno: 2007-02-16 13:47:08
mycTD je clen tunig fora :-P

Mar: mas pravdu
o 16.02.2007, 13:56 | Escudo
je to blbost, kdybys zaslepil vejfuk tenisákem, tak pokud ti neprdne tlumič, vystřelí tlakem, ten samej tlak tvořenej proudem vejfukovejch plynů se opírá o lopatky turba, žádná změna teploty, to je pipkovina, nevim kdo na to přišel, expanze je ve válci jak už bylo napsáno
o 16.02.2007, 14:07 | Escudo
teď mě tak napadlo podle tý teorie, kdyby jsem umíštil tepelnou spirálu za turbo tak aby ohřejvala vzduch na stejnou teplotu jako je před turbem, tak by vzduch stál a turbína by se netočila, spaliny by teda parkovali vedle sebe až do doby, kdy by všechno pěkně explodovalo :o)
o 16.02.2007, 14:19 | Lukaash
Escudo ... lol
o 16.02.2007, 14:31 | .mycTD
tomu nerozumite :-P
...odchazim zpatky na TF :-)
o 16.02.2007, 14:50 | martin
tomoking napsal 28.11.05
spousta lidi se domniva ze lopatky turbiny jsou pohaneny kinetickou energii splodin ..... proto jsem napsal, ze je to tepelnt stroj (myslel jsem tim ze funguje pouzivajic zakonu termodynamiky)

Rozdil tlaku a teploty splodin pred a za turbinou vyvolava jejich expanzivni prutok prze lopatky turbiny ....... a tim jejich rotacni pohyb

ja nenapsal, ze plyny nehraji roli (zplodiny=plyny) .... ale dulezity je jejich tlak a teplota pred a za turbinou ........ vis mam par semestru z turbodynamiky a muzu ti to tady hezky odvodit

kyneticka energie zplodin vychazejicich z valcu tady hraje minimalni roli .... opravdu si myslis ze tech 100 000 ot/min produkuje ta uzasna kyneticka energie kterou citis kdyz prilozis nohu k vyfuku ?

taboo napsal:
Co se tyce "toho", co pohani turbo, my to sjednocujeme pod pojem "exhaust energy". Kdyby bylo turbo pohaneno kinetickou energii vyfukovych plynu, tak by clovek mohl dosahnou tlaku nad 30 psi jen vytacenim motoru v neutralu (a to turbo by bylo vpodstate zavisle na otackach motoru), coz dost dobre neni (pri spravnem AFR a predstihu zapalovani) mozne. K vybudovani potrebne "exhaust energy" je potreba potrebneho mnozstvi paliva, ktere je dodano jen kdyz je ten motor pod patricnou zatezi.

o 16.02.2007, 15:15 | Escudo
cituji
Co chci zodpovědět, je rozdíl mezi turbem a kompresorem. Oba jsou to mechanické systémy fungující na principu dmychadla, rozdíl je v tom, odkud k této bohulibé práci získávají energii. Turbo ji získává z proudění výfukových plynů, což znamená, že využívá vpodstatě odpadní energie, rozuměj energie, která by jinak nebyla zužitkována. Je tedy efektivnější, ale má několik nectností. Turbo pracuje až od určitých otáček, kdy je rychlost výfukových plynů dostatečná k jeho pohonu. Z toho plyne, že v nízkých otáčkách nedodává téměř žádný tlak. S tím je komplementárně spjata další nevýhoda, takzvaný "turboefekt", tedy že zdánlivě líný motor zčistajasna ožije erupcí výkonu, což může v určitě jízdní situaci mít neblahé následky v podobě smyku a každopádně to řidiče nutí držet motor ve vyšších otáčkách. Poslední drobností je zvýšení odporu ve výfukovém potrubí.

to co píšeš má určitou sovislost, řekl bych že všechno souvisí se všim, ale prvotní dodání tlaku do turbíny pohánějící dmychadlo je expanze ve válci a následný proudění expandujícího vzduchu, na stejnym principu funguje leteckej motor pokud vim, kde v komorách vzniká expanze, která pohání turbínu. Co se týče kinetický energie, rotace jako taková je kinetika, logicky vzniká z rozdílných teplot, jinak by se spalovací motor nejmenoval spalovací
o 16.02.2007, 15:23 | Escudo
jinak ta "úžasná " kinetická energie z vejfuku je asi větší než bys čekal, nejde o rychlost v průřezu vejfuku, ale v průřezu přístupu k turbu, kterej je menší, čili rychlost plynů větší a pod tlakem mnohem větší
o 16.02.2007, 18:59 | caras
kurnik co se tady nedozvím...jsem žil v přesvědčení že primární pohon turbínek v turbu je založen na rozdílném tlaku mezi sací a výfukovou částí...ale možné je dnes vše
o 16.02.2007, 19:17 | Shr3k
Tak už jste to vyřešili? :o)
o 16.02.2007, 19:22 | .mycTD
caras: ted jsi to rozsek ;-)
o 16.02.2007, 19:30 | caras
to mycTD: nechápu tvou odpověd :-) nejspíš jsem řekl nějakou kravinu co? :-) ..prostě jsem chtěl říct že jsem žil v domnění že turbo funguje tak že z výfuku vytetí plyny které se tlakujou z tom šneku z výfukové častí tudíž tak vzroste tlak a protože v sacím šneku je tlak atmosfericky tudíž menší tak díky tomu a díky spojení obou vrtulí jednou hřídelí se bude chtít vyrovnat tlak což roztočí turbo- proudící plyn mezitím opouští šneka a tak pořád dokola...ale možná je to uplně jinak tak ber mne pls s rezervou
o 16.02.2007, 20:04 | Honza130
tady se člověk dozví věci :) příští tejden jdu na zkoušku ze spalovacích motorů, ale radši se budu držet skript než tyhle diskuze :o))
o 16.02.2007, 20:45 | Escudo
já bych to zjednodušil, když dojde k hoření paliva ve válci, vnikne velký množšství plynů který nejprve posunou válec a pak jim ventil uvolní cestu do potrubí, tam prouděnim otáčej lopatkama. Je to jako patrona, když v ní exploduje střelnej prach, exploze způsobí expanzi a ta vymrští kulku, protože je jenom vlisovaná a nepůsobí jí to takovou potíž jako kdyby měla deformovat patronu, ten tlak plynů si najde cestu ven a v našem případě to jde přes turbínku.
o 16.02.2007, 21:00 | MarauderZ28
pokud se plyn začne pohybovat pohybuje s ním energie kinetická a ne tlaková nebo tepelná - právě z těchto energií vzniká kinetická energie nechci se do tomokinga nikterak navážet byť má několik semestrů, ale prostě nemá pravdu a nebo to napsal tak, že po přečtení se tomu nedá rozumět - nikdo se tu nehádá, že turbem točí ta energie co plynu dodal motor - je jasný, že ta energie vznikla expanzí zažehnutý směsy - která několikanásobně přibrala na svém objemu kdy z ní vznikaly splodiny. ty splodiny po opuštění spalovacího prostoru mají vysokou teplotu a vysoký tlak a jediná volná cesta je přez turbo do výfuku v momentě kdy ty splodiny začnou ztrácet tlak a teplotu musí díky zákonu zachování energie tu ztracenou energii v tlaku a teplotě přeměnit zcela logicky na jiný druh energie a tou je energie kinetická díky tomu se ten plyn-spaliny začnou pohybovat, samozřejmě že maličká část této kinetické energie je dodána samotným motorem, ale to není podstatný. Tato kinetická energie působí na lopatky turba a roztáčí je. Jinak všude kam sem se dneska koukal ať už články v časákách, odborný články, texty v encyklopediích mluví o energii kinetické což mě jen utvrzuje, že tomoking v tomhle případě pravdu nemá - nebo se všichni pletou ? Každopádně ať už je to jak chce lopatkama turba netočí to, že před turbem je plyn teplejší a za turbem studenější, protože turbína turba neumí vytvořit rotační pohyb díky rozdílným teplotám, ale díky průchodu spalin přez jeho lopatky ...
o 16.02.2007, 21:33 | rossi.x
Ty woe, to je debata :-) Mar 21:00 to polopatě vysvětlil. Není náhodou teplota spíš naobtíž, než k užitku :-)
o 16.02.2007, 22:10 | Chadzi
Mar : máš pravdu.

Kdyby to bylo jinak,tak by mě zajímalo,jak by řešil rozdílný otáčky turba(a nejspíš i výkon) po nastartování ,když je výfuk úplně studenej tudíž zřejmě budou ty tepelný rozdíly větší a potom u motoru kterej má rozžavenej výfuk do červena až po katalyzátor....
o 17.02.2007, 00:05 | .mycTD
caras: blbost jsi nerekl, ale taky jsi nerekl nic noveho
Marauder: neni sporu o tom, ze turbo rozpohybuje kineticka energie plynu, ale my tu resime, jak ta energie vznika. A ja tvrdim, ze mimo jine(!), i tim tepelnym rozdilem.
o 17.02.2007, 00:16 | MarauderZ28
jenže tenhle thread vznikl tak, že určitý lidi mi tvrdí, že turbem nehejbe kinetická energie jak vidíš i Martin sem hodil věc z TF kde tvrdí lidi že to tak není proto sem se to snažil polopaticky popsat jak k tomu dochází ...

každopádně k tomu co píšeš ano já neříkám, že ne ...
o 17.02.2007, 08:07 | martin
je to těžký uvěřit, ale asi nemáš pravdu, já tomu původně taky nechtěl věřit, ale koukni na todle o kinetický enerkii vejfukovejch plynů tam není ani slovo

[ Link ]

The components that make up a typical turbocharger system are:

The air filter (not shown) through which ambient air passes before entering the compressor (1)
The air is then compressed which raises the air’s density (mass / unit volume) (2)
Many turbocharged engines have a charge air cooler (aka intercooler) (3) that cools the compressed air to further increase its density and to increase resistance to detonation
After passing through the intake manifold (4), the air enters the engine’s cylinders, which contain a fixed volume. Since the air is at elevated density, each cylinder can draw in an increased mass flow rate of air. Higher air mass flow rate allows a higher fuel flow rate (with similar air/fuel ratio). Combusting more fuel results in more power being produced for a given size or displacement
After the fuel is burned in the cylinder it is exhausted during the cylinder’s exhaust stroke in to the exhaust manifold (5)
The high temperature gas then continues on to the turbine (6). The turbine creates backpressure on the engine which means engine exhaust pressure is higher than atmospheric pressure
A pressure and temperature drop occurs (expansion) across the turbine (7), which harnesses the exhaust gas’ energy to provide the power necessary to drive the compressor

foto k příspěvku  od martin

o 17.02.2007, 08:09 | martin
podle mě je to stejný, jako by si říkal, že motor roztáčí taky kinetická energie spálenýho benzínu
o 17.02.2007, 08:38 | MarauderZ28
exhaust gas’ energy to provide the power necessary to drive the compressor

ale dyť to tu píše ... energie výfukových plynů ...

jako nevěřím, že celosvětově to je všude špatně včera sem koukal do 3 encyklopedíí na čr www sem našel asi 5 odbornech článků a všude píšou kinetická energie - jakmile se něco začne pohybovat pohybuje s tím energie kinetická ...

ne u motoru to tak není v motoru vznikne výbuch a prudké rozepnutí plynů - tlak, ale v potrubí k žádnýmu výbuchu nedochází tam se jen začne ten plyn pohybovat aby vyrovnal tlak ...
o 17.02.2007, 09:15 | martin
jenže si přečti tu větu před tím, na turbínovym kole docházi k expanzi a tím se ta urbína roztočí, stejně jako se pohne píst

alespoň takle to chápu já
než mi to bylo vysvětleno :-) tak jsem si taky myslel, že turbo rozáčí výfukový plyny, stejně jako voda mlýnský kolo
o 17.02.2007, 09:27 | tappaja
Horke plyny pokracuji do turba. Turbina vytvari protitlak na motor, coz znamena, ze vyfukovy tlak motoru je vyssi nez atmosfericky. Nastava tlakovy a tepelny pokles pri pruchodu turbinou(to jak se prave plyny snazi opustit motor cestou nejmensiho odporu, tim je myslena ta expanze), ktera vyuziva energie vyfukovych plynu k pohaneni kompresoru.

Samo teplo neroztoci nic, roztaci jej vyfukovy plyny.
o 17.02.2007, 10:41 | Escudo
je to jednoznačný, to by se automobilky snažily vzduch za turbem co nejvíc ochladit aby byl průtok rychlejší, ale to je kravina, ohánět se souslovim exhaust energy, neboli energie výfokových plynů a říkat že to je tepelná energie, ta tam určitě je, ale pro nás tak na ohřev párků, důležitej je ten tlak kterej se tvoří expanzí a opírá se do lopatek. Co se týče slov "mimo jiné" - myslim si že je to tak strašně zanedbatelný, že nemá cenu to ani zmiňovat, možná bych někde našel výpočťák turbíny s výkresem v Acadu, tam by bylo jednoznčný že se s teplem počítá jen z důvodu namáhání.

martin: podle toho co říkáš, tak by stačilo aby byl ve válci umístěnej hořák a byl tam jenom třeba atmosférickej přístup vzduchu a turbo by se roztočilo na třeba 20.000 ot./min, to samý kdyby jsi dal hořák hned za turbo aby ohřejval vzduch na stejnou teplotu jako před nim, tak by se turbína zastavila
o 17.02.2007, 11:02 | MarauderZ28
ještě by mě zjímalo jak se chová turbo co není umístěno u motoru ...

foto k příspěvku  od MarauderZ28

o 17.02.2007, 11:03 | MarauderZ28

foto k příspěvku  od MarauderZ28

o 17.02.2007, 11:05 | tappaja
No podle me je umisteni u motoru z duvodu co nejkratsich trubek, aby turbo nemelo dlouhou odezvu a diru, nedovedu si predstavit, co musi to turbo nafoukat vzduchu do tech dlouhejch trubek na pozadovanej tlak.
o 17.02.2007, 11:08 | MarauderZ28
takže tam bude jako velká turbodíra ?
o 17.02.2007, 11:28 | Scream
by me zajímalo, co je tole za debilní počin a taky jakym zpusobem ma vyresenej odvod mazaní zpatka do vany. na konci toho vyfuku musí mít ty spaliny hroznou energii....
o 17.02.2007, 13:21 | blázen
než to dostane vzduch do válců tak stihneš vykouřit cigaretu .-))
o 17.02.2007, 13:33 | MarauderZ28
mno a přitom se to prodává jako ofiko celej kit ná zástavdu a dělaj to dlouho tak to asi nějak fungovat bude ...
o 17.02.2007, 13:36 | Scream
to ze se to prodava a je to na US ajúto jeste neznamena, ze je to neco dobryho. na konci vejfuku budou plyny studeny a pomaly nehlede na LAG
o 17.02.2007, 14:38 | MarauderZ28
já neříkám, že to je dobrý jen mě zajímá jak to funguje resp jak se to chová oproti autu co je má na svodech ...
o 17.02.2007, 15:07 | Scream
ty plyny se po ceste hrozne schladí a tim ztrací spoustu energie, aj si myslim, že efektivita je snížená o desítky procent.
o 17.02.2007, 17:38 | RedBaron
No tohle je fakt dobrej setup, teď už jen zbejvá aby amíci vymysleli auto, který bude mít motor vzadu a pohon přes kardan na přední kola :o)
o 17.02.2007, 18:07 | MarauderZ28
ještě existoval prototyp - tubína byla součástí zadní nápravy jako diferáku a to turbo přez nějakou převodovku či co pomáhalo hejbat poloosama, bylo to v 60 letech ...
o 17.02.2007, 18:33 | Nevřis
RedBaron..lol :)
o 17.02.2007, 18:43 | MarauderZ28
nicméně vypadá to, že to funguje docela schopně ...

[ Link ]
o 17.02.2007, 19:03 | rossi.x
A vo tom to je :-) Ale v čechách to určitě fungovat nebude :-) Páč tady turba poháněj kamínka nebo hořáček lol....
o 17.02.2007, 22:51 | Scream | Upraveno: 2007-02-17 22:54:50
no to je jasny, ze to jede, kdyz to ma motor 6,0 nebo kolik s 400PSk tomu aspon nejakej plnícií tlak a jeste k tomu nitro. musí to jet jak krava i bez toho. ale auto je to krasny
o 18.02.2007, 00:08 | MarauderZ28

foto k příspěvku  od MarauderZ28

o 18.02.2007, 11:16 | Scream
připomíná to monaro, neni to nahodou na stejnym podvozku?
o 18.02.2007, 12:18 | MarauderZ28
je to to samý...

foto k příspěvku  od MarauderZ28

o 18.02.2007, 12:19 | MarauderZ28

foto k příspěvku  od MarauderZ28

o 19.02.2007, 20:54 | CervinVega
hraje tam vliv TLAK a TEPLOTA... "vykon turba" dela tok plynu (tlak-zatez a teplota-dano materialy v spal prostoru... pred turbinou)
pokud zabalis sestupnou trubku (downpipe) od turba do vyfuku (snizis teplotni spad), klesne malinko vykon (opravdu malo, nez aby to melo smysl resit-je lepsi ji zabalit kvuli teplote v motorovem prostoru )...
jinak je snaha udrzet plyny co nejteplejsi (svody pokud mozna kratke, z tenkeho tepelne nevodiveho materialu-okolni vzduch=izolant), proto se bali nebo aplikuji tepelne izolacni nastriky (vetsinou ZrO2)...
o 19.02.2007, 22:12 | MarauderZ28
mno a jak pak může fungovat to turbo na konci kde je rozdíl teplot jen 150 stupňů oproti rozdílu 950 stupňů u motoru ???
o 20.02.2007, 10:39 | .mycTD
Mar: vyfukove plyny tam proudi furt, takze turbo se tocit bude, ale snizujes tim ucinnost
o 20.02.2007, 14:02 | ACEMajky
17/02/2007 11:02 MarauderZ28 - mozna tim resi to, ze se turbo tolik neohriva od motoru a od vyfuckovych plynu,a le to by se dalo resitjinak - chlazenim vodou + pred turbo zaradit chladic oleje, coz vlasne oni maji diky dlouhym trubkam,a le turbodira musi byt desne velka
o 20.02.2007, 15:09 | rossi.x
No, a proto máme kompressor, kterej má teplotu a vejfuck plyny v párkách :o)
o 20.02.2007, 20:22 | CervinVega
hm, jenze kompresor spotrebovava znacnou porci vykonu na svuj pohon, takze pokud mas pozadavek napr 300PS, kompresor (ucinnost do 50%) spotrebuje klidne 50PS, takze nutis motor "vyrobit"=tepelne namahas 350PS oproti turbu (ucinnost 65-75%)...
o 20.02.2007, 21:24 | rossi.x
Jo, jasný. Přímej náhon něco sežere. S tou účinností nevim, asi máš pravdu. Ale zase na druhou stranu nemáš takovou potřebu chladit, samozřejmě že chladíš, ale ne tolik jako turbo. Kompresor ti fouká už od volnoběhu a lineárně, takže nemusíš točit jak plašan abys měl potřebnej tlak. Tím podle mě i ten motor naopak šetříš :-) Nevim, jestli sleduješ dragstery. Ale 99 %, ať auta, nebo motorky nafukujou kompresorama. Hlavně piloti na špici. Proč asi? Kor v tomhle sportu je výkon alfa a omega, a každej "kůň" má cenu zlata. Kdyby to bylo s tou účinností tak hrozný, proč teda používaj rootsy? A ještě jedna věc, kdyby tam měli turba a pustili do něj nitrometan, tak to turbo asi brzo shoří :-) Jedinou výhodu turba vidím v "jednoduchosti" instalace. Vyřešit pohon od kliky a umístění kompresoru není jednoduchý a v některých autech i nemožný.
o 20.02.2007, 23:19 | MarauderZ28
některý kompresory se ani nemažou a ani nechladěj viz můj kompresor a na V motory je instalace kompresoru jednodužší jak instalace turba ...
o 21.02.2007, 20:09 | rossi.x
No, jasně :-) Véčko je klasika. Škoda že mi neříká pane, asi ještě nějakou dobu nebude :-( S řaďákama obecně to je horší.
o 25.02.2007, 21:53 | CervinVega
a na rychlostni rekordy maji taky kompresory? a v F1 turbo-era? :-))) rekl bych ze ani jeden team... bejt to ted, urcite by si tvoji radu vzali k srdci...

ty zmatecny hlasky o chlazeni jsou uplne mimo... je jedno cim vzduch stlacis, proste zmenis jeho objem a tim ho zahrejes, proto i s kompresorem musis chladit, pokud to je treba (detonace)... obecne se kompresor pouziva pro nizsi tlaky (nizsi vykony) proto nikdo neresi chlazeni, zatimco turbo se pouziva pro opravdovy vykon...

btw- dragstry kategorie TopFuel bych zrovna moc neuvadel jako priklad, kdyz jako bezny motor fungujou tak mozna na volnobeh... pro tvoje info v pulce "run" u uz svicky prakticky neexistujou a motor bezi na principu samozapalu od odhorivajicich zbytku svicky a okoli...
o 26.02.2007, 00:15 | MarauderZ28
když se turbo používá pro opravdovej výkon proč Mergl všude cpe kompresory i do SLR McLarren ? :o))) Stejně tak jako v USA na většinu V8 aut je nasazenej kompresor a nejsou to motory co by zrovna měly málo HP ...
o 26.02.2007, 07:03 | assassin
marauder: tak si k tomu taky neco pripisu:) to turbo az vzadu fakt nechapu....ikdyz jestli neni na ceste nejakej tlumic tak by se plyny nemeli nejak vyrazne zpomalit..... akorat bude turbo pomaleji reagovat prave o tu vzdalenost kterou musi urazit.....
jinak turbo roztaci kineticka energie vyfukovych plynu.... takze jejich teplota na to ma vliv takovej, ze kdyz klesne zmensi se jejich objem a tim zpomaly...ale nebude to nijak zvlastni vliv.....

kompresor vs turbo..... turbo je relativne mala a na vyrobu jednoducha vec.... toci se rychle tak nemusi bejt nejak extra utesneny a vyrobne nejslozitejsi budou loziska ...... dalsi vyhoda je ze pro pohon pouziva energii vyfukovych plynu ktera by jinak prisla vnivec....vyssi ucinnost nez atm. motor....nedokaze zadnej extra velkej tlak...muselo by byt vicestupnove......

kompresor naopak dokaze nafoukat libovolnej tlak, ale je vyrobne slozitejsi - tudiz drazsi, rozmerove vetsi /tezsi a je hnanej od kliky...tzn 'zere' vykon motoru....ucinnost je mensi nez atm.motoru......jo a dava uz v malejch otackach......

pro bezny stroje staci tlak co nafouka turbo a pak je vyhodnbejsi kvuli vyhodam ktery jsem zminil......

no a u motoru kde je fuk kolik to zere a kolik to bude stat, po jizde se stejne da vse nove (dragstery atd) tak to plnej nakym velkym tlakem a pouzijou kompresor......

u mercedesu je to asi vec tradice a prestize.... neni tam teda reakcni doba turba...ale to uz umej dnesni elektronicky udelatka uregulovat..... proc to neudelat jednodusse kdyz to jde slozite
o 26.02.2007, 12:37 | rossi.x
S těma svíčkama máš pravdu, kupujou je po bednách. Top fjůli jsou extrém a jiná liga. Ale existujou i jiný kategorie že? Pro modi, streety atd. Jak už jsem psal, piloti na špici foukaj kompresorem, je jedno jestli auta nebo bajky. Až pojedeš kolem Hockenheimu, tak se zastav na nitro olympix a řekni jim, že to dělaj blbě. Že kompresor je na pikaču, ať tam hoděj turbo a budou mít opravdovej výkon :-)) To je jedno, já jsem spíš zastáncem kompresoru. Asi tak :o)
o 26.02.2007, 14:04 | Ace_FIAT
Nevím jeslti ste se dobrali konce, ale v Autohitu byl článek na dvě A4 o turbu, tak to zkusím vložit.

foto k příspěvku  od Ace_FIAT

o 26.02.2007, 14:05 | Ace_FIAT
jde to celkem rozumně číst... Snad nebude problém s vlastnickými právy..

foto k příspěvku  od Ace_FIAT

o 27.02.2007, 18:31 | CervinVega
v tom clanku je dost chyb, kdyz nic jineho tak tvrzeni, ze nelze pouzit valiva loziska ukazuje, ze autor je opravdu "znalec" jinak by mu asi tezko uniknul fakt, ze se uz leta bezne prodavaji :-)

ad dragstery-ver, ze pokud by byl zpusob, jak dosahnout ihned plniciho tlaku bez zateze, urcite by se turba pouzivala :-) je to o case...
jinak se stavim nekde na rallye, treba o tehle zuppa vyhodach jeste nevi :-)))
o 28.02.2007, 12:59 | rossi.x
:o) na rallye to právě dělaj dobře, draci to dělaj blbě :-))))))
o 02.02.2012, 04:21 | Jozzo
16.02.2007, 12:06 | .mycTD
choze: kdyz mas na jednom konci trubky teplo a na druhym zimu, tak tam proste bude pruvan.


jak to tady tak čtu tak jedu ráno kupovat suchý led ,budu chladit konec výfuku a nebudu potřebovat turbo,dám si to patentovat a vydělám miliony :-DDDDDD
o 02.02.2012, 07:25 | CervinVega
jozzo- neboj se toho, kdyz tu trubku udelas dlouhou a vytahnes ji nad strechu, pojede to samo .-)
[ Link ]
o 02.02.2012, 08:15 | Dudelina
Tywe Jozzo, koukám není co na práci, takže projíždíš forum 5 let zpět jo? :-D
o 02.02.2012, 11:08 | .mycTD
Jozzo: bojim se, ze bez toho turba by ten pruvan* byl asi dost jalovej ;-)
o 02.02.2012, 11:34 | Jozzo
dudelina: hledam veci o turbech a kompresorech :)

.mycTD: ale kde,celý ten šílený tunel ve kterém bude ku.evský fučák napojím zpátky do sání a to bude mít takové tlaky že se každé turbo a kompresor můžou jít zahrabat !!! samožřejmě přes ventil to bude přisávat další čerstvý vzduch,bez něj by to nejelo,ale taky ho budu chladit...
o 02.02.2012, 11:37 | Jozzo
cervinvega: nebojím,udělám 20m trubky pod autem a samé ostré hrany ať se ten fučák oťuká a oseká a je zbyte tam jen pěkně vostrej průvan
o 03.02.2012, 19:15 | fredy
:)
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3424 sekund.