
Navštíveno 15496x

Tak tu založím menší flame. Kdysi jsem žil v domnění, že nejlepší je auto nastartovat, nechat zahřát a jet. Ale posledních pár let slýchávám jiné informace a i jsem k tomu zaujal jinej postoj.
Přijdu k autu, nastartuju a hned jedu, samozřejmě motor nevytáčím než se ohřeje olej.
Zatím se všema co jsem se o tom bavil, tak jsem za blba, co ničí motor. Myslím, že zvláště u dieselu je nejlepší jet s autem hned, neboť studenej motor nemaže na volnoběh jak má. Nejspíš záleží na konstrukci motoru, ale myslím si, že v drtivý většině aut je ideál nastartovat a jet.
Kde je tedy pravda?
v mrazech postupuji následovně:
1) 2x nažhavím (pro jistotu a lepší pocit)
2) počkám cca 10-15s než motor ztichne a dostane se olej všude kam, má
3) prvních 2-3 kilometry jedu opravdu velmi, velmi opatrně a točím minimum otáček a přidávám jen velmi plynule
4) a poté do ohřátí motoru jedu také velmi plynule, s postupným přidáváním a točením max do 2,5-3 tisíc
nastartuju
jdu oškrábat skla
jedu
prijdu
otevru
naastartuju
oskrabu skla
kdyz neskrabu tak dam cigaro:-)
jedu a netocim...
Když je teď zima a nemusím škrabat, třeba -5, tak dojdu, nastartuju, pásy, klídek, pohodlíčko, rádio a tak za 2 min jedu.
Když sem startoval nafťáka a bylo - 20, tak sem nastartoval, nechal ho cca 3minuty brblat než spadly otáčky a vyjel sem.
Platí pořád to samé...
Hlavní je motor co nejrychleji dostat na provozní teplotu, což bafání na volnoběh se "sytičem" rozhodně není. Takže ano, nejlepší je po nastartování jet volnou jízdou a motoru volně a rozumem vytáčet.
Proč vadí bafání na volnoběh? Nejde ani tak o to, že by to nemazalo, naopak se studeným olejem je tlaku dostatek, olej se celkem rychle dostane všude obzvlášť pokud jde o nové moderní řidší oleje 0Wxx nebo 5Wxx, ale problém je ten, že motor běží na "sytič" a bohatší směs "smejvá" olej ze stěn vložek. Proto je vhodnější motor zahřát rychleji jízdou a ne bafáním 10 min. na parkovišti.
Na druhou stranu pokud jsou opravdu velké mrazy, tak proběhnutí chvilku na volnoběh je ku prospěchu, mnohá auta hned po nastartování a pokusu o jízdu chcípnou a je třeba alespoň trochu nechat motor "vzpamatovat". Zpravidla ideální doba na rychlé oškrábání oken a sednout a jet ;))
Naposled mi chcipala 120, ale to si pamatuju, ze i v lete ;o)
Jinak ja startuju, necham 10 vterin bezet a vyrazim, prvni 2-3km fakt lehce. Diesel se mi na volnobeh proste nezahreje.
taky nastartuju a hned jedu. Případně ještě to škrabání oken.

20.02.2012, 12:33 |
Zbyna moje T4 2,5tdi se na volnobeh ohreje rychleji nez kdyz jedu. Ale to dela predehrev motoru, kdyz je teplota okolo 0 tak sepne a za cca 10 min motor ohratej na 90 stupnu.

20.02.2012, 12:54 |
tommas | Upraveno: 2012-02-20 12:55:17
přesně stejnej postup jako jako tykeev.
tappaja: Tak to bylo asi uživatelem já takové problémy nikdy neměl ;) Každopádně nemyslel jsem takový to klasický chcípnutí, ale třeba poddušení, kdy přijedeš na první křižovat za dva, nic nejede, suneš se tak 20 - 30km/h a dvojka to nechce vzít a přitom ohřátá by to vzala v pohodě. To mě dělá třeba i novej C-Max...
Tuner#2: Tak to asi vazne bude tim uzivatelem ;o)
Tak třeba BMW to píše i v manuálu. Nastartovat a volně se rozjet co nejdříve. V praxi vyjedu z garáže, nechám to jít na volnoběh půl minuty než zavřu vrata a jedu.
To mi chcipa obcas impreza benzin. Kdyz je pod -5 , -8,tak nastartuje,otacky vyleti na 1800 a pak zase leti zpet a motor se zacne dusit. Pomuze trosku pridat plyn na vterinku...ale i reakce nekdy na ten plyn je dost letargicka..svicky jsou nove,delalo to i se staryma..pravda,baterka 8 rok

20.02.2012, 17:05 |
Tuner#2 | Upraveno: 2012-02-20 17:06:47
tappaja: No trápí to i tchána, tak nevím zda to bude v uživateli? Když je už trochu ohřáto, tak OK ale doject s tím na hlavní asi 5ti ulicema kde dáváš přednost z prava je boj. Ono to navíc má elektronický plyn, takže přidáš, sekundu se nic neděje, tak mezi tím přišlápneš víc v tom jednotka vyhodnotí hodně směsi upraví předstih a proto to pár vteřin nejede. Když je pak nějaká krizovka, tak je to na ho*no takže po ránu fakt opatrně. Jak říkám za tepla není problém krom té prodlevy, která je tragická stále...
Zlatej karbec, brnkneš o plyn a ono to reaguje. Ale to už zas utíkáme jinam, sorry za OT.

20.02.2012, 17:28 |
clown nastartuju, za 10s nez se pruipoutam zarazdim R..,
pak aby to v zime topilo dam S a jedu si 80, ze to toci do 3500 - 3800 ui studenyho TDI ??? no a? kdyz je tam tolik kurvitek uplne k hovnu, tak si tam muzou pridat i to, aby se to za studena netocilo :)
kazdej se k auto chova jako by to bylo novy pred 30 lety ..
pak se divite, ze se to sere.
Motor je jediny, co se mi na VW (skoda + seat + forda galaxy) neposralo .. , vzdy elektronika .. a to uz to bude zase skoro pres 700tkm .., pak si auto vezme jouda, co s tim jezdi okolo komina 30 - 40 km/h max a divi se :)

20.02.2012, 17:33 |
petis Když jsme jezdil s dodávkou tak se ráno nastartovalo, proházela se zahrada od čerstve napadanýho snehu asi 10minut, pak se krásne oškrábaly okna a jelo se:-)

20.02.2012, 17:46 |
Olda nakopnu a jedu.. U mě už není co pokazit, takže jedu jak s ohřátým motorem..
třeba u STS je v manuálu psáno že motor je připravenej jet za 2s po nastartování ....takže sem přišel, nastartoval dal D a jel , nevytáčel první 1-2km za který se dostal na provozní teplotu........
u Omegy sednu, otočim klíčkem vrknu, zařadim D, a rvu jí od začátku zaprvý aby se v zimě chytil jeden hydroštel co začal dělat trochu bordel a sem moc línej ho vyměnit a zadruhý je mi to uplně jedno :)

20.02.2012, 19:06 |
Pajk Novej brambor (určo i jiné nové vozy), když je studenej, tak Tě ani nepustí k vyšším otáčkám. Z toho mi tedy vyplívá a dělám to tak, zahřívám auto jízdou v nízkých otáčkách.
Ja auta zahrivam aspon 2min nez jedu v zime a pak pomalu,pri rychlem zahrati muze trpet hlava valcu,popraskat svody vyfuku atd...

20.02.2012, 20:12 |
Kmoda Vlezu do auta,nastartuju a vyjíždím. V zimě když mrzne a nechce se mi škrábat tak nastartuju,nechám běžet,dám si snídani a za 10-15 minut vlezu do vyhřátého auta s rozmrzlými čistými okny a odjíždím :-D

20.02.2012, 20:18 |
relax jako kmoda :D jak byly ty nejvetsi mrazy, tak jsem vzdy stepoval pred autem, nez se trosku vyhralo a zahraly sedacky, v praci jsem ho potom nechal 5-10 minut na parkovisti, vim, ze to neni asi uplne ok, ale jinak to v ty kose proste neslo :)
Podobně jako Kmoda. Když je venku -15 tak si auto nastaruju dálkovým startem, po 15 minutách je v autě z -10 příjemnějších +8 přicházím k autu a v klídku vyrážím. Auto je ohřaté o cca 3 dm dříve než když nastartuju a jedu. OI TDI.
...a mě by zajímalo, kdo kdy vydedukuje, že tohle a tamto opotřebení/porucha se stala díky tomu, že se auto nechalo v zimě nastartované a hned nevyjelo, nebo naopak :-)
Jo to asi nikdo nikdy nedokáže . Já to tak praktikuji už dlouho a zatím žádný probém. Taky je nesmysl, když někdo bude tvrdit že se to auto na místě nemůže ohřát.Jo je pravda,že TDI se na místě na 90 neohřeje. Ale když to začne po několika minutách foukat teplý vzduch, tak je pak účel splněn :)
co je prokazatelný je smetení pístních kroužků a poškození povrchu válce vlivem omytýho olejovýho filmu.. o oleji naředěným benzínem a přidřených šálkách nemluvím.. kámoš v servisu tuto zimu hlásí 3 přidřený motory příčina-naředěnej olej..
olej se totiž bafáním na volnoběh moc neprohřeje, tudíš se z něj nestačí odpařit benzín co do něj řj při studeným startu a běhu naprázdno nasrala...
běžně trvá tak 2-5s po startu než se v motoru olej dostane všude, kdo nevěří, ať si třeba do mazací galerie na hlavě píchne budík a sleduje...
do týhle doby po startu není dobrý dávat z pochopitelnejch důvodů plnej knedlík:) a jinak kdo má budík na tlak oleje, tak může sledovat pokles tlaku s postupným ohřejváním - na cca 50°C (což je tak už po 3-4km svižnější jízdou s výměníkem voda-olej) už lze motoru ostřeji šlapat na krk, olejovej film se už tolik netrhá a hlavně užnení pravděpodobný že redukčák vysokej povolí tlak na studneným oleji a zasekne se...
nastartuju, když nejsou omrzlý okna jedu hned, když jsou- škrábu a rozhodně nezahřejvám tak, že na plynovej pedál foukám. mám naftu v automatu, držím otáčky kolem 2tis a zahřáto je poměrně rychle. alespoň si nemusím stěžovat, že v nafťákovi dlouho mrznu

21.02.2012, 10:22 |
Lubak Honza: to mi chceš říct, že po 3-4 km má olej 50 st. a můžeš mu šlapat na krk při této teplotě?To není zrovna ideální provozní teplota. Kdo má budík na teplotu oleje, tak se můžu mrknout jak dlouho trvá než se olej ohřeje třeba na 80 st. to fakt trvá relativně dlouho.
Např. u benz. 2.0 mi to trvá v létě cca. 10-15 km
u benzinu v lete 10-15 km? ja vsechny benziny mel v lete ohrate do 4-5 km...

21.02.2012, 10:42 |
Lubak ohřáté na budíku teploty oleje?do 4-5 km?to jsi mu musel dávat pěknou kudlu aby se takhle ohřál, nemluvím o tom když někdo kouká na budík na vodu ta je ohřátá hned, ale olej se na 80 st. ohřívá nějakou dobu rozhodně ne za 4 km
to jo ja to beru podle vody,olej cidlo nemam....

21.02.2012, 15:12 |
Lubak No tak to je ale uplně něco jiného voda je ohřátá hned, olej se ohřívá podstatně déle. to je dost velký rozdíl
řekl bych, že průměrně se olej zahřívá 2x pomaleji než voda
Přesně jako Lubak, olej i v létě tak 10 - 15km než tomu začnu dávat naplno. Olej leze nahoru podstatně déle než voda a tak se tady jen směju nad těma co to drtí od začátku... Ty pak končí jak píše Honza v servisu se zadřenýma šálama v horším případě ojnicí z bloku ven jako známej na TDI 90tkm ;))
pro ty co se divěj že mam olej na 50°C po 3-4km jízdy- přečtěte si to ještě jednou a dočtete se že mam výměník tepla voda olej, kterej nejen že pomáhá rychlejšímu ohřevu oleje, ale i dost dobře stabilizuje teplotu při dost velký zátěži... mam s ním dost dobrý zkušenosti, teplota oleje mi s ním nikdy nepřelezla 110°C..
Honza: To už nějaký ten pátek má hodně motorů v sérii ;)) dobrá věc...
hodně? právě že moc motorů sem neviděl, nějaký VW. ropáci, silnější Fiati/alfy a jinak nic moc...
U VW to měla už stará 1,8 turbo, mají to i soušasné oturbené 1,2 i 1,4l v podstatě spíš hledáš vyjímku co to nemá. U BMW, Mercedesu je to taky běžná věc a dál jsem nezkoumal, ale věřím, že v tom nebudou sami ;-)

22.02.2012, 10:36 |
clown Tuner .. ten znamej s tema 90tkm a ko vrskem,
to slo na reklamaci, ne ? 120tkm/2r zaruka ?
Jako ve firme jezdime s TDI vsichni, od lidi, co jezdi 40 po 100 metrech na 5tku, az po lidi, co tomu davaj cocku. Za 10 let tu problehlo asi tak 15 TDIcek a tento problem neznam.
clown: Auto po záruce 3r starý takže smolík, ale nakonec se domluvilo nestandartně nový motor (myslím 120tKš) z fabriky zdarma a platila se jen výměna v servisu kvůli dobrým vztahům prodejce a firmy u které ten služebák jezdí. Jako soukromník bez tlačenky/odběru aut asi smolík...

23.02.2012, 10:36 |
clown njn .. a pan jezdil LL olej na 60tkm, ze ? a jeste k tomu velmi pomalu :(

23.02.2012, 10:48 |
Tuner#2 | Upraveno: 2012-02-23 10:49:10
clown: EE bylo to firemní auto, ten známej ho měl rok a jezdí spíš jako prase, právě to dle mě dost přetěžuje studený - tak jsem mu to pak říkal, že je to špatně... Jel zrovna se šéfem ze sauny a prý aby jim bylo teplo, tak tomu dával. Ojnice ale vylítla až po 20km před Plzní kupodivu prý po ubrání plynu a dobržďování motorem. Asi to bylo už chycené...

23.02.2012, 11:03 |
clown to muselo bejt blbe uz z fabriky ..
stejne jako na my ex. byl ko setrvak z vyroby .., jen na to nekdo kaslal a neresil to ..
Jako, že by tak někdo dal vylágrovanou kliku? To snad ne... Tohle je z 99,9% jen a jen uživatelem jak se chová ke studenému motoru a olejem, který používá a jestli ho správně mění. Kdyby to byla chyba z výroby, tak je vadná celá série a něco se už o tom ví, dneska je to masovka kde pokud se stane chyba v materiálu a nebo obrábění, tak je fatální ve velké várce.

23.02.2012, 12:56 |
clown fatalni. ale vsechno se popre .. :) jen toyota se prizna :)
přijdu
nastartuju
dam cígo (nebudu jezdit na 5tej vstrik)
jedu
Za ty 3 minuty se to neohřeje, ale proste se mi nechce jen tak stat a cekat tak dam cigo :)
pak jedu kam chci, ale tocim max 2500rpm.
Nekdy po 3km dostane kotel (5000rpm)
Po cca 10km jedu s cistym svedomim klidne 7000rpm :)
Taky mam dny kdy jedu na 5ku 7000rpm :D
Jo auto r19 16v a olej se ohreje na provozni teplotu hned :)